DIGITAALISEN UNIVERSUMIN HALLITSIJA SOSIAALISESSA MEDIASSA -SINÄ
 
Sosiaalisen median nousu haastaa organisaatiot arvioimaan suhteensa julkisuuteen. Maineestaan huolestuneet eivät voi väistää kasvavia avoimuusvaatimuksia odottamalla sosiaalisen median kuolemaa. Vaikka mainetta ei voi kontrolloida, siihen voidaan suuresti vaikuttaa omalla toiminnalla mielikuvamarkkinoinnin keinoin.


Sosiaalinen media ei ole sitä mitä monet haluaisivat sen olevan. Totuus on, että tuhansistakaan kannattajista ei ole iloa, jos loppupeleissä tuote tai palvelu ei saa nostetta. Silti olisi virhe jättää sosiaalinen media huomiotta. Maineen näkökulmasta sosiaalinen media on osa menestyvän organisaation olemassaolon oikeutusta ja luottamuksen rakentumista.
 
”Varmasti lähes kaikki organisaatioiden nokkamiehet tunnustavat maineen merkityksen, mutta silti vain harvat todella johtavat organisaationsa mainetta. Joskus organisaation johto voi jopa tietämättään tuhota merkittävän osan ”markkina-arvosta” esimerkiksi huonolla kriisiviestinnällä tai julkisuuteen nousseiden kiistakysymysten vähättelemisellä. Oikeanlaisella ja oikea-aikaisella viestinnällä onkin ratkaiseva merkitys mielikuvia luodessa. Mainetta voi ja tuleekin voida johtaa vaikkakin se on äärimmäisen pitkäjänteistä työtä vailla täydellistä lupausta onnistumisesta.” -Siltanen

 
*****
 
MUOVIA LAMMINRANTAAN
 
Forssan Jalkapalloklubi on lähtenyt ajamaan vahvasti keinonurmen saamista Lamminrantaan ja tämähän on tietysti kerrassaan mainio asia. Keinonurmi toki hyödyttäisi kovasti niin tietysti jalkapalloilijoita, kuin muitakin urheilijoita, kouluja ja päiväkoteja yms. Keinonurmen rakentaminen tukisi myös oivallisella tavalla kaupungin visiota rakennettaessa ”Suomen lapsiystävällisintä kaupunkia”.
 
Aloite on hieno, ylevä ja ilman muuta kannatettava. Hankkeelle on helppo näyttää vihreätä valoa ja peukaloa ainakin näin paikallisen urheilun ja liikkumisen kannattajana. Mutta, mutta, mutta. Hanke ei ole tokikaan uusi, sillä keinonurmea on kaavailtu, haaveiltu ja toivottu Forssaan aikaisemminkin ja tuolloin hankkeen puuhamiehenä toimi itseään aikoinaan jopa forssalaisen jalkapalloilun kummisedäksikin kutsunut Veikko ”Vesse” Haavisto. Tuolloin kuitenkaan aika ei ollut kypsä keinonurmelle, mutta joko kaupungin rajallisesta budjetista (aina investointi johonkin on jostakin muusta pois) löytyisi tilaa keinonurmelle? Toivottavasti, vaikka olosuhteiden kohennusta janoavat monet muutkin seurat, kuten esim. vahvasti jopa salibandyliigaan kurkotteleva FoSu, jolle tilat KuituAreenalla alkavat käydä ahtaiksi. Ongelma tietysti on se, että kuinka korkealla tekonurmi on kaupungin päättävien elimien prioriteettilistalla, kun paljon muutakin pitäisi tehdä infrakstruktuurin eteen sekä se löytyykö hallituksesta ”jalkapallomielisiä” ihmisiä ja kuka hoitaa tekonurmihankkeen lobbaamisen.
 
Mitä mieltä olet tekonurmesta (josta jopa ”old school”-futarit eivät pidä edes oikeana pelialustana jalkapalloon)? Sana on vapaa.